.

.

Shahdan isi kuota import ASEAN


Teka-teki mengenai siapakah pemain yang bakal mengisi kuota pemain import Asia Tenggara (ASEAN) akhirnya terjawab apabila pemain tengah antarabangsa Singapura, Shahdan Sulaiman dipilih menyertai Melaka United musim depan.

Shahdan berusia 29 tahun hadir ke Melaka United secara pinjaman semusim daripada kelab asalnya, Tampines Rovers dan mempunyai pengalaman luas beraksi di Liga Super ketika bersama Lion XII pada 2012 dan 2015 serta pernah menjuarai Piala FA.

Sepanjang musim lalu, Shahdan merupakan tonggak utama pasukan Liga Singapura (S-League) itu dengan menjaringkan lima gol dalam 21 penampilan liga. 

SHAHDAN mempunyai visi hantaran dan kawalan bola yang baik bagi mengekalkan corak kawalan permainan (possesion game) bagi setiap pasukan yang disertainya.
Pemain jersi nombor lapan Singapura ini turut berpengalaman beraksi dalam kejohanan Piala AFC buat Tampines apabila tampil sebanyak empat kali dengan satu daripadanya sebagai pemain gantian.

Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Melaka United (MUSA), Datuk Mohd. Yusoff Mahadi berkata, pengambilan Shahdan menamatkan segala spekulasi mengenai perpindahan beberapa pemain seperti Muhammad Hafiz Abu Sujad, Muhammad Faris Ramli dan tonggak dari Filipina dan Myanmar.


"Apa yang pasti Shahdan amat diperlukan untuk mengisi ruang tengah skuad Hijau Putih tambahan pemain lain yang disenarai pendek kebanyakannya beraksi di posisi sayap.

"Walaupun pemain yang dikaitkan itu turut mempamerkan persembahan yang efektif serta cemerlang bersama pasukan kebangsaan masing-masing namun posisi Shahdan meletakkan dia menjadi keutamaan Eduardo Almeida," katanya.

Kehadiran Shahdan dijangka dapat membantu Melaka United memperkukuhkan barisan tengah yang kini sudah memiliki dua pemain import seperti Jeon Woo-Young dan Tiago Gomes sementara satu lagi kuota pemain import dijangka diisi oleh pemain di bahagian serangan.

Foto: Utusan Online, Tampines Rovers
Powered by Blogger.