.

.

Tersungkur di gelanggang sendiri


Lawan sama, keputusan yang sama. Cuma yang berbezanya hanyalah jumlah jaringan apabila Melaka United dibelasah 4-0 oleh Johor Darul Ta'zim (JDT) di Stadium Hang Jebat, malam tadi.

Biarpun mempunyai pemain lebih baik, Melaka United memilih untuk meletakkan set pemain 'musim lalu' bagi berdepan JDT dibawah kendalian Raul Longhi.

Kehilangan ketua jurulatih, E. Elvarasan dan trio pinjaman JDT, R. Gopinathan, Muhamad Shahrul Azwari Ibrahim dan S. Chanturu sememangnya dirasai namun pemilihan kesebelasan utama pula mencetuskan keraguan penyokong.

Persembahan kurang menyakinkan dipamerkan Surendran ketika menentang JDT.
Ridzuan Abu Shah memutuskan meletakkan Mohd. Fazli Paat sebagai benteng terakhir sambil kelibat Khairul Fahmi Che Mat tidak dapat disaksikan oleh lebih 1,000 penyokong tuan rumah.

S. Sivanesan diletakkan sebagai kesebelasan utama mengatasi S. Veenod, tiada pemilik licin Korea Selatan, Lee Chang Woon sambil R. Surendran dan Mohd. Fauzi Roslan dipilih mengisi kekosongan yang ada.

Separuh masa tampak seimbang biarpun JDT lebih banyak melakukan asakan namun gerakan serangan balas pantas Melaka United nyata memberikan tekanan kepada pertahanan lawan.

Ifedayo gagal memanfaatkan peluang satu lawan satu berdepan Farizal di gawang JDT.
Biarpun berjaya menyerap asakan JDT, kelekaan di hujung babak pertama dihukum lawan apabila Fernando Elizari bijak masuk ke dalam kotak penalti tanpa dikawal mudah menolak kepada Fernando Marquez bagi meletakkan pendahulu Liga Super di depan.

Penyakit lama berulang lagi apabila di babak kedua, Melaka United bolos tiga kali dan dilihat hilang fokus gagal mengekalkan prestasi di separuh masa pertama.

Gerakan serangan balas pantas diatur Melaka United pada babak pertama buat Farizal tidak senang duduk.
Elizari menambah gol kedua JDT pada minit ke-53, Safawi Rashid (64') dan Mohd. Nazmi Faiz Mansor (90') memastikan calon juara itu menang bergaya di Stadium Hang Jebat.

Kekalahan itu tidak mengubah kedudukan Melaka United di tangga kelapan dengan 20 mata di atas Kuala Lumpur yang masih berbaki satu perlawanan.

Melaka United bakal melayan kunjungan skuad Lang Merah pada 10 Jun ini sebelum bertandang ke Kota Bharu menentang Kelantan, seminggu kemudian.

Foto: MUSA
Powered by Blogger.